zondag 3 augustus 2014

De Noord Atlantische Oceaan / Golf van Biskaje

30 juli
Het lijkt voor de komende dagen, op de route naar Spanje, goed weer te zijn volgens passage weather.
Eerst  tanken en dan zeggen we good bye, to England. Er staat een zwak windje en wat zon. Onder de Engelse kust worden we nog begeleid door stuk of 5 speelse dolfijnen. Ze schieten onder de boot door en aan de andere kant draaien ze en schieten weer naar de andere kant. Wat zijn die dieren snel. Ze gaan ook nog even de gebruikelijke met z'n drieeën  boogjes boven water maken. Pracht gezicht.
Deze vissen zwemmen onder ons.
De Atlantische Oceaan is tot onze verbazing helemaal vlak, met lichte deining. Het begint goed. We steken de Golf van Biskaje westelijk boven de scheepvaart route over. Mocht de wind draaien dan kunnen we nog afvallen. Voor de liefhebbers nog even een detail. Na 24 uren varen is het waypoint 48gr 10min N, 006gr 50minW.
De 2de dag weer rustig, weinig wind. Het nacht waken gaat ontzetten goed. Om de beurt ong. 4 uren slapen, lekker in bed niet op de bank. Na 48 uren is het waypoint 46gr 10min N, 008gr 30min W. We liggen 2 uren voor op schema. Er is echt anders niets dan alleen maar water om ons heen.
De oceaan zoals we hem graag 3 dagen willen zien.
De 3de dag D Day. De wind draaide eerder dan verwacht naar het ZZW en nam in kracht toe tot windkracht 7. Een beroerde windrichting een koers om zeeziek te worden. De pillen die ik van dr. heb gekregen hielpen eerst wel, maar ja tegen dit geweld is niets tegen op gewassen. De hele nacht om het uur kotsen, jeetje wat kun je, je dan snel  belabberd voelen. En Roelof de hele nacht in de kuip wacht houden. Het spoelde ontzettend echt hoos buien. Golven, wauw, je zag gewoon een muur water op je afkomen. Hoger dan de beugel van de bimini, die we natuurlijk niet op hadden. Om de 20 meter heb je dan weer zo'n golf ( deining ). De boot, de ergste attractie op de kermis is er niets bij. Slingeren en stampen. Ik wou Roelof graag even aflossen zodat hij even bij kan komen, maar zodra ik me bewoog hang ik weer boven het aanrecht. Pfff wat een ellende.
En hij krijgt de ene golf na de andere over hem heen. Daar kwam nog bij dat we een raar geluid hoorden steeds een bonk echt hard. Roelof dacht eerst dat het de stuurautomaat was dus ging het controleren . Gelukkig het was het stuur systeem niet. Maar naar een verdere zoektocht.......Jeetje het hele roer was onderuit gezakt. De schroef die het moest houden en wat ook nog geborgd is was los geraakt wat normaal dus NOOIT mag gebeuren. Dit was niet best in deze "herfst storm". De bavaria heeft een drijvend roer dus die wil uit zich zelf altijd omhoog. Maar omdat de golven zo hoog waren ging de spiegel van de boot uit het water dus als dat te hoog wordt dan zakt het hele roer onderuit en ja zonder roer is de boot stuurloos en wat erger is je hebt dan een gat  in de boot waar dan water naar binnen stroomt. Het bonken van het roer wordt steeds erger. Wij pakken de grabbag ( dat is een tas waar je, je waarde volle spullen in hebt als je de boot moet verlaten. Denk aan paspoorten, telefoon, marifoon, epirb, geld, haha heb je ook nodig op deze water wereld.) We bespreken wat we doen als als de boot al water maakt, en we het niet kunnen stoppen. Je blijft op zo'n moment heel nuchter en kalm. Het enige wat door je hoofd schiet is, ik wil de kinderen wel weer zien. Dus doe wat je hebt te doen. Dan de boot maar weg naar 4500 meter diepte, die zie je dan ook niet weer. Nog 8 uren te gaan, dat is een hele tijd, elke keer als je een harde bonk hoort schrik je. Eindelijk zien we Noord Spanje, maar dat duurt nog 4 uren. We hebben maar weinig roer uitslag terwijl de boot te keer gaat. En de boot wil ook niet op koers blijven. We zijn echt de uren aan het aftellen, elk uur is er weer één dichter bij de kust. Eindelijk om 12.30 uur leggen we de Blanca veilig aan de stijger in Viveiro. Hier blijven we ook weer een paar dagen want de boot zal uit het water moeten. En God dank zijn we gelukkig zonder gekkigheden aan vaste wal. Eerst de kinderen bellen en dan douchen en dan heerlijk slapen.
De totale tocht is iets meer dan 76 uren geweest, wat een hele ervaring was.
Situatie onder deks.
Hier de losgeraakte onderdelen en weggezakte roer as.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten