dinsdag 29 juli 2014

Laatste plaats in Engeland

28 juli

Nog maar net vertrokken en een regenbui. Op zee beter weer, weer zon met veel bewolking.Op naar Falmouth hoge golven windkracht 5, en weer de wind meest van voren dus motoren met de zeilen op.

10 mijl voor Falmouth komt er een helikopter aan. Wij hadden wel steeds kanonschoten gehoord, maar op de kaart was niet aangegeven dat er een firing range was. De helikopter cirkelde om ons heen, dus wij eerst maar even zwaaien, ja wat heb je anders te doen op zee. Maar hij kwam behoorlijk laag en cirkelde steeds rondjes om ons heen. Roelof pakte de marifoon, ja daar had je het al, wij werden opgeroepen op kanaal 16 "Blanca hier de helikopter, willen jullie overschakelen op kanaal 72. [ kanaal 16 is een nood oproep kanaal en 72 is een werkkanaal ] Daar kregen we te horen dat we onze koers naar het zuiden moesten verleggen. Mooi is dat wij moeten naar het westen. Wij vaarden dus precies in de schietzone. Vandaar dat die knallen ook zo dreunden, het was zwaar kaliber. Ze schieten natuurlijk wel over ons heen maar willen geen risico lopen. En wij willen natuurlijk ook geen gaten in het zeil.
De haven waar wij ook  liggen
In Falmouth liggen heel veel boten op moorings. Wij moeten eigenlijk een plekje aan een steiger omdat dit de plaats is waaruit we vertrekken richting Spanje. Maar dat is niet zo gemakkelijk, het valt hier behoorlijk droog. Wij hebben dus ook een plek waar we 40 cm met de kiel in de blubs liggen, maar het kan.

Nu kunnen we zonder bijbootje naar de vaste wal om proviand in te slaan en de watertanks bijvullen. En behoorlijk douchen.En wat wel zo belangrijk is internetten, de komende dagen moeten wij goed het weer in de gaten houden om op het goede moment te vertrekken.
Het kan zo zijn dat jullie even een paar dagen niets van ons horen, maar zodra wij in Spanje zijn , zijn wij weer in de lucht.
Boten op mooring lines



Geen opmerkingen:

Een reactie posten