woensdag 12 april 2017

Het repareren van de stuurautomaat.


12 april

Op de Bavaria zeilclub site, lezen we dat er veel zeilers last hebben van een stuurautomaat die er opeens mee ophoud. Hier in de haven is het ook een bekend probleem en krijgen dan ook regelmatig vragen over dit onderwerp. Wij hebben hem al 2 keer stuk gehad. De eerste keer heeft Lewmar als garantie een compleet nieuwe stuurmotor geleverd. In de winterperiode, van onze zeilreis door de Middellandse zee heeft Roelof tijd om hem nu zelf te repareren en te verbeteren. De oorzaak van het probleem is dat er op lange afstanden veel gemotor zeilt moet worden. Het zijn afstanden van meer dan 30 uren achtereen. De koppeling spoel van 12 volt DC krijgt dan, doordat de motor draait gedurende die lange tijd ruim 14 volt te verduren. De warmte ontwikkeling in de spoel zelf is er de oorzaak van dat hij simpelweg door brand. Door de kortsluiting in de wikkelingen is het magnetisch veld niet meer sterk genoeg. En ook de zekering in de voeding van de koppeling spoel begeeft het. Gevolg, de boot raakt uit koers en de stuurautomaat stopt ermee.
Wat je te doen staat, eerst de stuurmotor uitbouwen. Tot in het kleinste deel demonteren om de koppeling spoel te bereiken.

De oude spoel moet uitgeboord worden. Een tijd rovend werkje.

Het is niet alleen het verwijderen, ook  moeten de windingen geteld worden. Met het uitboren is de kunststof spoeldrager verloren gegaan. Eerst van glasvezel matjes en polyester een nieuwe spoel drager maken. Hier op SiciliĆ« is de juiste dikte wikkeldraad niet te verkrijgen. Tijdens een bezoek in Nederland hebben we tropenbestendig wikkeldraad gekocht. De kracht die een elektromagneet kan ontwikkelen is afhankelijk van het aantal windingen x de stroomsterkte (ampere). Nadat de spoel gewikkeld was, is hij nog ingegoten in epoxy. Bij het weer monteren van de stuurmotor is het wel belangrijk dat de luchtspleet van de koppeling op 0,2 mm word afgesteld.


Om problemen in de toekomst te voorkomen, hebben we er voor gekozen om de koppeling spoel te voeden via een z.g. DC / DC omvormer. Deze zorgt ervoor dat wat de boord spanning ook is de koppeling spoel altijd een gestabiliseerde spanning en daarmee een constante stroom toegevoerd krijgt.
Een foto van het printje van de DC / DC omvormer en ingebouwd naast de stuurautomaat. Nog een kleine aanpassing, de koppeling spoel krijgt op het moment van inschakelen gedurende 1 seconde een hogere spanning toegevoerd. Om het pakken van de koppeling zeker te maken, daarna gaat de spanning terug naar 60 % van de inschakel waarde. Hiermee willen we de levensduur van de koppeling spoel verlengen. Na dit allemaal hebben gedaan, werkt de stuurautomaat weer als vanouds.

Wij hopen met deze informatie meer duidelijkheid, in het repareren van onze stuurmotor te hebben gegeven.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten