woensdag 1 oktober 2014

Afrika

25 sept.

Vanaf Barbate naar de straat van Gibraltar. Zeilers hebben over de straat van Gibraltar verschillende verhalen. Het was schitterend weer we hadden de stroom en wind mee, voor ons een makkie. Het is niet zo breed je ziet al snel de Marokkaanse kust. We gaan naar het continent Afrika maar wel het Spaanse deel. Spanje heeft hier ook een stuk land Ceuta.
Daar ligt de Blanca.
Goh je krijgt direct al een ander gevoel, echt al Afrikaanse invloeden wat gebouwen betreft en ook de mensen met hun gewaden.
Sprookjesachtig
Hier is de oude beschaving zichtbaar in bouwwerken die dateren uit de tijd van de Feniciërs.
Als je de foto vergroot zie je het beter.
Op de foto zie je goed de handels route en waar ze zich vestigden. Echt indruk wekkend.
Deze mensen zeilden al voor onze jaartelling langs de Middellandse zee. Dit land wordt ook in de bijbel genoemd. De oudheid is hier zo voelbaar, daar wordt je stil van. Er liggen hier grafstenen uit het jaar 606. Dat wij hier rond lopen we zijn zeer onder de indruk.

De kruiken dienden als graan opslag.
In de haven hebben we kennis gemaakt met een jong stel uit Rusland. We hebben zeekaarten geruild, zij hadden oude kaarten over van de Middellandse zee, en een boek van Griekenland. En zij hebben een nieuwe kaart gekregen van de oversteek van de Atlantische oceaan. En informatie over Madeira.
Zij gingen naar Cook eiland en waren niet van plan om terug te keren, met 3 dochters waarvan een baby van 5 maanden die aan boord geboren is. Nou een hele onderneming.
Nu we hier toch zijn willen we eigenlijk ook wel naar het echte Marokko naar de haven van Smir. Maar éénmaal om de rots gezeild zien we dat de lucht behoorlijk zwart is. Wat doen we, maar even aanzien.Toen we een klap onweer hoorden en een paar behoorlijke flitsen zagen, dachten we, niet weer he. Het besluit is snel genomen, terug. De lucht wordt helemaal donker rondom ons. Wat kan het weer snel omslaan op zee. Met geen droge draad aan onze lijf en een paar behoorlijke breekers in de kuip, komen we weer in de haven van Ceuta. De volgende dag gaan we richting Europa. Er staat behoorlijke deining en veel stroom rafelingen. Het is een hele andere oversteek dan 25 sept. Zo zie je maar, als zeiler ben je echt van het weer afhankelijk of hoe moeilijk maak je het je zelf. We komen aan in Sotogrande.